Διαχείριση χρόνου μελέτης

            Αρκετοί μαθητές δυσκολεύονται να οργανώσουν σωστά τον χρόνο τους, κατά τη διαδικασία της μελέτης στο σπίτι και στο σχολείο. Ιδιαίτερα οι μαθητές με δυσκολίες στη μάθηση, μπορεί να μην αρχίζουν εγκαίρως τις εργασίες τους ή να αποσπώνται από την εργασία που ασχολούνται εκείνη τη στιγμή με κάποια νέα μη δημιουργική δραστηριότητα (Τσομπανίδης, 2004). Οι παρακάτω προτάσεις αφορούν τους μαθητές με δυσκολίες στη μάθηση και όχι μόνο, προκειμένου να οργανώνουν και να αξιοποιούν τον χρόνο τους, ώστε να μπορούν να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους αλλά και τις δημιουργικές δραστηριότητές τους. Σύμφωνα με αυτές τις προτάσεις, οι μαθητές πρέπει να:

  • Καθοδηγούνται, ώστε να δημιουργήσουν ένα ισορροπημένο πρόγραμμα με τις δραστηριότητές τους, όπου θα περιλαμβάνονται δραστηριότητες από το περιβάλλον του σχολείου, της οικογένειας και της κοινότητας.
  • Διδάσκονται να ελέγχουν και να διαγράφουν κάθε δραστηριότητα του προγράμματός τους που ολοκληρώνουν.
  • Συμβουλεύονται πώς να αξιοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους και να δίνουν προτεραιότητα στις εργασίες μελέτης, κατανέμοντας δηλαδή τον διαθέσιμο χρόνο τους ανάλογα με την προτεραιότητα των δραστηριοτήτων τους.
  • Χρησιμοποιούν κάρτες που δείχνουν την ώρα που οι μαθητές πρέπει να αναχωρήσουν για κάποια δραστηριότητα, ή όταν πρέπει να ολοκληρώσουν την εργασία τους. Εάν η δραστηριότητα ολοκληρωθεί με ακρίβεια μέσα στο προβλεπόμενο χρονικό περιθώριο, ενδείκνυται οι μαθητές να ενισχύονται βάσει του συμβολαίου συμπεριφοράς που εφαρμόζεται.
  • Υποστηριχτούν προκειμένου να αναπτύξουν μηχανισμούς αυτορρύθμισης και αυτοελέγχου, ώστε να διαχειρίζονται τον χρόνο τους. Μπορούν να σημειώνουν πότε αρχίζουν και ολοκληρώνουν μια εργασία, πόση ώρα διαθέτουν και πόσος χρόνος τους χρειάζεται ώστε να ξεκινήσουν μια νέα δραστηριότητα. Οι πίνακες επιδόσεων βοηθούν τους μαθητές να καθοδηγούνται και να εμπλουτίσουν τις ικανότητές τους ώστε να ασχοληθούν περισσότερο με δραστηριότητες που τους ενδιαφέρουν.
  • Κατευθύνονται, για τον σχεδιασμό, την οργάνωση και την διαμόρφωση του χώρου μελέτης. Καλός φωτισμός, άνετη καρέκλα και απαραίτητα εργαλεία είναι ο εξοπλισμός που ενδείκνυται (βιβλιοθήκη, γραφικό υλικό κλπ.)

Πηγή:  Τσομπανίδης, Γ.Ν. (2004). Στρατηγικές Μελέτης: Βοηθώντας τους Μαθητές με και χωρίς Μαθησιακές Δυσκολίες να Μελετούν Αποδοτικά. Αθήνα: Ατραπός.

Πολίτης Νικόλαος

Εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής ΠΕ71